Ruta de les colònies: Gironella-Viladomiu Vell-Viladomiu Nou i el Guixaró

Us ve de gust combatre la calor fent una bonica ruta pel costat del riu Llobregat? Aquesta vegada us proposo una ruta per a tots els amants de la natura, el senderisme i/o excursionisme per tal de no quedar-se a casa enganxat al sofà. Una ruta vora el riu sentint i gaudint de la seva fresca, mentre camines sota les ombres dels seus arbres. Preparats?

Va ser un dimecres al matí que juntament amb la meva companya Isa, ens trobem davant de l’institut IES Pere Fontdevila de Gironella i és just en aquest punt, on iniciarem el nostre recorregut pel tram de la ruta de les colònies. Deixem el cotxe davant de l’institut o en cas de no trobar aparcament, a darrere de “la Llar d’Avis” de Gironella hi ha uns quants aparcaments habilitats per deixar-hi el vehicle. Ens dirigim cap al passeig fluvial de Gironella, passant també per sota de la Llar d’Avis de Gironella, ens trobarem un petit pont de fusta (anomenada pels gironellencs “la palanqueta”) del qual n’hem de fer cas omís. Hem d’anar cap a l’esquerra on ja hi veureu uns planells informatius que us guiaran i dues pilones de fusta amb una corda que indiquen la prohibició de pas als vehicles, hem de seguir tot recte pel passeig fluvial. Al final d’aquest passeig trobareu un petit pont de ciment que travessa el canal, l’heu de creuar i seguir tot recte endavant. Passareu pel costat del pavelló d’esports de Gironella i heu de continuar tot recte sense desviar-vos en cap moment (ja veureu que hi ha uns cartells que us ho indicaran). Arribem a la fàbrica tèxtil de Cal Bassacs (us quedarà a la dreta, ja que el riu hi passa pel mig) continueu recte sense desviar-vos i de seguida veureu que s’acaba el tram de quitrà i comença el camí de bosc que seguirem durant tot el recorregut fins a arribar a la colònia de Viladomiu Vell. Durant el tram de Cal Bassacs fins a Viladomiu Vell anireu pel costat del riu sota l’ombra dels arbres, en aquest tram trobareu una petita àrea de descans mentre contempleu el bonic paisatge que ens envolta i sentiu la remor de l’aigua com baixa per la resclosa.

Arribant a Viladomiu Vell veureu que el camí continua recte, per tal d’anar cap a Viladomiu Nou i el Guixaró pel camí que voreja el riu o podeu girar a la dreta i travessar el pont de ciment que creua el riu Llobregat. En aquest cas, nosaltres vam optar primer per travessar el pont i visitar la colònia de Viladomiu Vell. Passem pel caminet que hi ha al costat dels horts i del canal. Sobretot, respecteu el caminet que hi ha marcat i no us fiqueu pels horts! Travessem el canal i just sortim a la colònia de Viladomiu Vell. Ens prenem el nostre temps per tal de fer-hi fotografies i explorar-la. En aquest punt tenim dues opcions: agafar el mateix camí per on hem vingut i seguir el curs del riu fins a arribar a Viladomiu Nou o bé, agafar el camí de l’antic Carrilet. Com que feia molta calor, nosaltres vam optar per seguir pel camí del riu, ja que hi passava una fresca molt agradable. Tornem a creuar el pont, girem a la dreta per tal de tornar agafar el camí. Seguim tot recte. En aquest tram de Viladomiu Vell a Viladomiu Nou, preneu atenció a les marques del GR (marques blanques i vermelles)  per tal de no sortir-vos del camí ja que no hi ha els cartells orientatius fins un tros més endavant i per aquells que no es coneguin el camí hi ha algunes bifurcacions que poden crear confusió, per això us recomano que seguiu les marques del GR.

Arribem a Viladomiu Nou, però aquest cop, no ens aturem i seguim endavant per tal d’arribar fins a la nostra última parada que és el Guixaró. Passem per davant de la fàbrica de Viladomiu Nou (fàbrica tèxtil) i seguim el camí asfaltat que ens acompanyarà fins a arribar a la colònia del Guixaró. En aquest tram hi trobarem l’ombra d’alguns plataners acompanyats pel riu Llobregat, un tros més endavant hi ha un petit berenador amb la seva font (vigileu ja que la font no és potable) segurament el trobareu ben curiós aquest berenador, ja que es troba situat a sota unes roques enormes. A davant mateix hi veiem un semi-cercle de garatges de particulars. Passem pel costat de la resclosa que més endavant ens hi emportarem una agradable sorpresa. Fem una ullada general a la colònia del Guixaró, i abans de tornar enrere per tornar cap a Gironella, veiem un petit camí que hi ha just al davant del teatre vell, el seguim tot vorejant els horts dels veïns fins a arribar a un petit pont que travessa altre cop, el riu Llobregat i sorpresa! En girar al cap cap a l’esquerra, veiem la impactant i bonica resclosa del Guixaró, ens hi acostem al màxim que podem i ens quedem una breu estona tot contemplant aquell fabulós indret. La resclosa presentava quatre comportes i al costat d’aquestes, hi havia com una espècie d’esglaons desordenats dels quals en relliscava l’aigua fins arribar el riu. Ens vam quedar embadalides durant uns minuts contemplant aquell espectacle d’aigua. Un cop vam poder tornar en si, vam emprendre el mateix camí per on havíem vingut per tal de tornar cap al punt d’origen que era Gironella.

A la tornada, si que vam fer una petita parada a la colònia de Viladomiu Nou per tal de fer-hi una breu visita, malgrat que feia poc que en vaig escriure una petita ressenya en aquest mateix blog.

Com molts ja sabeu, la ruta de les colònies és molt més llarga, ja que recorre totes les colònies tèxtils que es troben al llarg del riu Llobregat. En aquest cas jo només us n’he ensenyat un petit tram que té entre 7-8 km aproximadament des de Gironella fins a la colònia del Guixaró. Ja per acabar, vull fer un especial agraïment a la Isa Ballesteros que és la persona que em va acompanyar a fer aquest tram de ruta de les colònies i, també és la persona que es va haver d’omplir de paciència amb mi ja que m’aturava mil vegades per fer-hi fotografies. Moltes gràcies per tot!

Un pensament sobre “Ruta de les colònies: Gironella-Viladomiu Vell-Viladomiu Nou i el Guixaró