Castellar del Riu: Pi de les Tres Branques

Continuem la ruta pel Berguedà i aquesta vegada posem rumb, altra volta, cap a Castellar del Riu per tal d’anar a veure el símbol més emblemàtic dels catalans: el Pi de les Tres Branques. El municipi de Castellar del Riu fa frontera amb el Solsonès i s’estén fins als Rasos de Peguera, és una municipi amb molta vegetació i muntanya i comprèn nuclis com: Espinalbet, Castellar del Riu, Llinars i els Rasos de Peguera. En aquest terme municipal destaquem: l’església de Sant Llorenç dels Porxos (situada a dalt d’un pronunciat turó, camí cap a Rasos de Peguera), el pla de Campllong (on hi ha el Pi de les 3 Branques) l’ex pista d’esquí dels Rasos de Peguera i destaca també pel tradicional Concurs de Boletaires durant Festa del Bolet al pla de Puigventós. 

Feta l’introducció del terme municipal, passem a parlar del Pi. Tal i com el seu nom indica, es tracta d’un pi roig centenari i és un arbre curiós a causa de la seva particularitat, ja que té 3 branques. Es troba situat al pla de Campllong i que amb el pas del temps, els catalans l’hem agafat com a símbol nacionalista i d’unió dels Països Catalans: Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears. A més, alguns poetes catalans de renom li han dedicat alguns dels seus poemes, com és el cas de Mn. Cinto Verdaguer (Mn. Jacint Verdaguer). Al ser declarat arbre monumental per la Generalitat de Catalunya anys enrere, cada any s’hi celebra l’Aplec del Pi de les Tres Branques, on s’hi fan cantades i se li fa un homenatge com a símbol unitari. 

El Maig del 2014, el pobre Pi va ser víctima d’un acte vandàlic (segurament, a causa de les diferents discrepàncies polítiques) i va patir la mutilació d’una de les seves branques. Aquest fet, em va resultar indignant, molt desagradable i impropi, com segurament també a molts berguedans i berguedanes i a molts catalans i catalanes. Des del meu punt de vista crec que per moltes discrepàncies que hi hagin en el terreny polític, és injust que un pobre ésser de la natura en pagui les conseqüències, ja que la natura era aquí abans que l’home.

Bé, finalment a l’estiu del 2015, el Pi de les Tres Branques pot tornar a lluir la seva branca, gràcies a uns suport d’acer que aguantaran la branca. Esperem que no es torni a repetir cap acte tan incívic com aquest.

Aquí us deixo un petit recull de fotografies de l’entorn on es troba el Pi de les Tres Branques i del mateix Pi, així com algunes del paisatge del terme municipal de Castellar del Riu:

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s